Voice Lessons/ تعلیم آواز

 

آموزش آواز سنتی ایران توسط حسین کشاورز

برخورد روحیه هنردوست ایرانی با طبع ظریف و نکته سنج اصفهانی ها، منجر به این بیان هنری گردیده که سال ها پیش در مجالسی(به خصوص در اصفهان) هرگاه موقعیت خاصی پیش می آمد، خواننده خوش صدایی که آگاهی از ردیف و اشعار بسیار زیادی داشته، شعری مناسب با آن واقعه یا آن حال و هوا را با آواز متناسب با آن، به صورت بداهه و ناگهانی میان جمع اجرا می کرده است که چنین اجرایی «مناسب خوانی» نام گرفته است. البته غیر از اصفهان این رسم در بین شهرهای دیگر(مثل آذربایجان) نیز رواج داشته است. سنت «بایاتی خوانی» میان ترک های اصیل آذری، نمونه ای از همین مناسب خوانی است. بایاتی های(دوبیتی ها) آذربایجان الفاظ بی تکلف و روانی هستند که عشق ها و آرزوهای مردم آذربایجان را در محتوا و مضمون خود جای داده اند. «بایاتی ها» در حقیقت پایه و اساس کلام موسیقی فولکولور آذربایجان را تشکیل می دهند و تنوع و رنگارنگی مضمون، یکی از جنبه های برجسته «بایاتی ها» است. یکی از دلایل مهم در «مناسب خوانی» آشنایی با اشعار تعلیمی در ردیف آوازی است. همچنین آشنایی با زمان مناسب برای هر دستگاه و آواز نیز مهم است. مثلا اینگونه نقل می کنند که آواز «دشتی» مناسب برای غروب و عصر، دستگاه «سه گاه» قبل از طلوع آفتاب و دستگاه «چهارگاه» به هنگام طلوع آفتاب و… می باشد. البته این چنین تقسیم بندی زمانی برای آوازها، شاید امروز که نوع محیط و سیستم زندگی دگرگون و متفاوت شده است، زیاد قابل فهم و درک نباشد ولی حتی رنگ دیوارها و سالن اجرا، حضار و مستمعین آواز و نوع نورپردازی و دکور و… همه و همه در اجرای آواز و درک آن بر شنونده، تاثیر بسزایی دارد. آشنایی با لحن و حالات متفاوت هر دستگاه و آواز نیز یکی از مهم ترین عوامل در اجرای مناسب آواز ایرانی است. در اینجا به طور خلاصه لحن و حالت هر دستگاه و آواز را بیان می کنیم.  > > >  مناسب خوانی در آواز ایرانی

 

آموزش تکنیک های صدا :

  • تمرین تنفس و استفاذه صحیح از حنجره
  • چگونه صدا را روان و شفاف کنیم
  • چگونه لرزشهای اضافی صدا را کم کنیم
  • چگونه خارج از نوت یا فا لش خواندن را تصحیح کنیم
  • چگونه صدای واقعی خود را پیدا کنیم وازتقلیدهای بیجا بپرهیزیم
    • چگونه صدا را بدون صدمه زدن به تارهای صوتی پر قدرت کنیم
    • چه عواملی باعث ایجاد مشکل در صدا میشود
    • روشهای صحیح و گویا خواندن شعردرحین آوازوتفهیم معنی درست آن به شنونده
    • روشهای گرم کردن صدا قبل ازاجرا یا خواندن آواز 

آموزش دستگاهها وآوازهای موسیقی اصیل ایران:


گوشه های دستگاهها وآوازها به روایت استاد محمد رضا لطفی همراه با تصنیف خوانی تدریس می شود وهمچنین نکاتی از جمله انتخاب شعر-جمله بندی آواز-تنوع تحریر و خلاقیت در خواندن آوازتاکید خواهد شد. برای شنیدن شیوه آوازها (با انتخاب غزلهایی ازحافظ) به چند نمونه ازکلیپ های پیوست شده مراجعه نمایید. لازم به تذکر است که نمونه آوازهای اجرا شده ذیل صرفا برای آشنایی هنرجویان با شیوه تدریس آواز میباشد و طبیعتا شفافی و یکدستی ضبط در استودیو را ندارد.

 


نمونه ای از آوازها

Traditional awaz (vocal) of Iran voice lessons styles

Avaze (vocal) Abu-Ata آواز ابوعطا
Avaze (vocal) Bayaat e Esfahan آواز بیات اصفهان
Avaze (vocal) Bayate e Tork آواز بیات ترک

مصاحبه حسین کشاورز با استاد شجریان در مورد آواز

Hossein Keshavarz’s interview with renowned vocalist, maestro Mohamad Reza Shajarioan about vocal techniques.


برای نام نویسی در کلاس آواز با شماره تلفن و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید
Tel: (240) 549-0748   , Email: seda247@yahoo.com